Stadion Miejski w Rzeszowie

Stadion Miejski w Rzeszowie - zdjęcie z lat 50. XX wieku

Zapotrzebowanie na nowy obiekt sportowy w Rzeszowie zrodziło się w latach 40. XX wieku, dzięki dynamicznemu rozwojowi wielosekcyjnego klubu sportowego ZKS Stal Rzeszów. Sekcja piłkarska, która odgrywała pierwszoplanową rolę, od początku swojego istnienia (1944r.) borykała się z problemami związanymi z brakiem odpowiedniej infrastruktury do treningów i rozgrywania meczów ligowych.

Przez kilka lat piłkarze Stali byli na łasce innych rzeszowskich klubów dysponujących stadionami lub boiskami. Początkowo trenowali pośród osiedlowych bloków, natomiast swoje mecze ligowe rozgrywali na stadionie przy ul. Langiewicza, na nieistniejącym już boisku "Sokoła" na Staromieściu, a także na stadionie Resovii. Pierwsze własne boisko sportowcy i sympatycy z Państwowych Zakładów Lotniczych wybudowali w 1949r. obok torów kolejowych, przy obecnej ulicy Żwirki i Wigury. Służyło im jednak krótko, ponieważ wkrótce zostało zajęte pod budowę bloków mieszkalnych. Następnym boiskiem piłkarskim, które służyło im jeszcze krócej niż poprzednie było to, zbudowane przy kinie "Przewodnik" na ul. Dominikańskiej (dawna Pstrowskiego). Dzisiaj na tym terenie znajduje się budynek Szkoły Podstawowej Nr 10.

Lokalizacja nowego stadionu przy dzisiejszej ulicy Hetmańskiej była nie w smak ówczesnej władzy. Teren pod jego budowę przekazywano i odbierano klubowi dwukrotnie. Skąd tyle zamieszania? Władza ludowa chętniej widziała w tym miejscu teren pod budownictwo mieszkaniowe. Jak mówi jednak pewne przysłowie, do trzech razy sztuka. Latem 1953 roku Miejska Rada Narodowa (MRN) zgodziła się przekazać 12ha terenu pomiędzy rzeką Wisłok, a ówczesną ul. Obrońców Stalingradu na potrzeby rzeszowskich sportowców.

Powstał Komitet Budowy Stadionu, którego przewodniczącym został inż. Marian Bartkowiak. Pozyskano pozaplanowe kredyty, a także środki pochodzące ze składek pracowników WSK Rzeszów. W realizację przedsięwzięcia zaangażowano kilka przedsiębiorstw budowlanych m.in. Zjednoczenie Robót Inżynieryjnych Oddział Rzeszów i Zjednoczenie Budownictwa Miejskiego. Kierownikiem budowy został Pan Czama.

OD POMYSŁU DO PROJEKTU
Projektantem rzeszowskiego stadionu był Alfons Hoffmann - polski inżynier-elektryk, wychowanek i profesor Politechniki Gdańskiej, działacz państwowy i społeczny. Był wybijającym się przedstawicielem ukształtowanej w okresie zaboru pruskiego inteligencji polskiej Pomorza Nadwiślańskiego.

Gdyby wszystkie ówczesne plany zostały zrealizowane, mielibyśmy aktualnie piękny kompleks sportowo-rekreacyjny Rzeszowa.pierwszy rzeszowski autobus fiat 621R Projekt Hoffmanna przewidywał budowę boiska głównego z trybunami na 20 tys. widzów, boiska treningowego, boiska do piłki ręcznej, siatkówki, koszykówki, boiska gimnastycznego i toru przeszkód. Wokół boiska treningowego zaplanowano treningowy tor żużlowy. Całość miała zostać obsadzona licznymi drzewami i krzewami.

Od strony dzisiejszej ul. Hetmańskiej miał stanąć pawilon sportowy wyposażony w 6 szatni, 15 natrysków, 4 umywalni. Ponadto w budynku miała się znaleźć świetlica, pokój lekarski, pokój instruktorski, garderoba i wiele innych. Stadion miał być wyposażony w 10 kas biletowych.

Po przeciwnej stronie ulicy istniały plany wybudowania krytej pływalni oraz dużej sali gimnastycznej. Obok nich powstać miał kort centralny z widownią na 3 tys. miejsc siedzących, który zimą miał pełnić funkcję lodowiska. Przewidziano również miejsce na parking dla samochodów osobowych oraz stojaki dla rowerów.

> Historia Stadionu Miejskiego
Projekt stadionu z 1953 roku
Budowa stadionu 1953-1955
Otwarcie stadionu
Budowa toru żużlowego
Plany rozbudowy stadionu
Montaż sztucznego oświetlenia
Modernizacja stadionu - 2006
> Galerie zdjęć Stadionu Miejskiego
Zdjęcia lata 1950-1990
Zdjęcia lata 1991-2011
Zdjęcia lata 2012 - obcnie
Warto odwiedzić:
erzeszow
logo-ipn
galeria
nac
archpanstwowe
pbc
muzeum dobranocek
muzeum okregowe
COPYRIGHT 2013 - 2017
WczorajiDzis.Rzeszow.PL | ALL RIGHTS RESERVED